جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳     
خانه / آرشیو مطالب / علائق زنان و مردان در مورد رنگ‌ها متفاوت است
علائق زنان و مردان در مورد رنگ‌ها متفاوت است

علائق زنان و مردان در مورد رنگ‌ها متفاوت است

حتما شما هم با دیدن نوزادی که لباس صورتی به تن کرده است حدس می‌زنید که او دختر است. اما تا به حال با خود فکر کرده‌اید چرا؟
این سوال دقیقا همان سئوالی است که چندین محقق در دانشگاه “نیوکاسل” انگلستان روی آن کار می‌کنند. آنها در حال تحقیق روی علائق زنان و مردان در مورد رنگ‌ها هستند تا شاید بتوانند علت این انتخاب رنگ را تا جایی که ممکن است کشف کنند.

# آخرین تحقیق علمی

محققان ۲۰۶ تست را در مقابل دو گروه زن و مرد ۲۰ تا ۲۶ ساله قرار دادند. این دو گروه مقابل رایانه‌هایی نشستند که دو طیف رنگ روی نمایشگرهای آنان مشخص بود. یک مثلث رنگ‌های قرمز-سبز و دیگری مثلث آبی –زرد.

محققان از افراد مورد آزمایش خواستند تا به سرعت یکی از این مثلث‌های رنگ را انتخاب کنند و در انتها مشخص شد که هم زنان و هم مردان مثلث رنگ آبی را در میان رنگ‌های دیگر انتخاب کردند.

دوباره و پس از اولین تحقیق، به شرکت‌کنندگان رنگ‌های ترکیبی داده شد تا در میان آن‌ها رنگ مورد علاقه خود را به سرعت انتخاب کنند. در پایان این آزمایش مشخص شد که ترکیب رنگی که زنان انتخاب کرده‌اند بیشتر به قرمز و صورتی تمایل دارد و آنجا بود که محققان متوجه شدند که مردان و زنان در مورد رنگ‌ها تفاوت‌های زیادی دارند.

# تفاوت سلیقه مردان با زنان

زمانی که این تفاوت‌ها مشخص شد برای آن‌که تکلیف موضوع سنت و فرهنگ در انتخاب رنگ‌ها نیز مشخص شوند یک سری از شرکت کنندگان چینی نیز مورد آزمایش قرار گرفتند.

درمورد زنان و مردان چینی نیز جواب همان بود. زنان بیشتر ترکیب رنگی که به قرمز نزدیک بود انتخاب کردند.

با این جواب بیش از پیش مشخص شد که انتخاب رنگ صورتی برای نوزادان دختر بیش از آنکه موضوعی وابسته به فرهنگ و سنت باشد به اصل‌های بیولوژیک باز می‌گردد. برای نوزادان هم از آنجایی که آنها هنوز قدرت انتخاب رنگ برای خود را ندارند در نتیجه هر رنگ لباسی که برای آنها اتخاب می‌شود باید به جنسیت آن‌ها نزدیک باشد و والدین بر طبق جنسیت در مورد آن تصمیم می‌گیرند.

پاسخ به این پرسش‌ها گرچه جواب سوالات زیادی را برای ما روشن می‌سازد اما آنچه که در ذهن باقی می‌ماند آن است که چرا مردان و زنان رنگ‌های متفاوتی را برای ظاهرشان می‌پسندند؟

# پیشینه رنگی

تاریخ نشان می‌دهد که انتخاب رنگ‌ها از هزاران سال قبل برای مردان و زنان متفاوت بوده است. مردان و زنان در آن سال‌ها هر کدام به گروهی وابسته بودند که در آن مردها به دنبال شکار می‌رفته‌اند و زنان در میان مزارع به دنبال پیدا کردن میوه‌ها و سبزیجات می‌گشته‌اند.

برخورد زنان با میوه‌های مختلفی که در اطراف آنها وجود داشته است توانسته علامات خاص را برایشان مهیا سازد. به این معنا که آنها با کشف این رنگ‌ها که معمولا در طیف قرمز و صورتی بوده‌اند می‌توانستند زنان هم گروه خود را شناسایی کنند و یا حتی برای فرزندانشان علاماتی بگذارند.

اما آن چه تخقیقات را کامل و مفهوم‌تر می‌کند آن است که معمولا زنان رنگ قرمز را بیش از رنگ‌های دیگر تشخیص می‌دهند و این تشخیص آنها را به سوی آن می‌کشاند.

# تاریخ رنگ لباس نوزادان

از حدود سال ۱۹۲۰ به بعد بود که والدین شروع به پوشاندن لباس رنگی به نوزادانشان کردند. درواقع پیش از آن رنگ سفید برای لباس نوزادان چه پسر و چه دختر استفاده می‌شد.

زمانی که انتخاب رنگ فرا رسید بر خلاف آنچه ما تصورش را می‌کنیم در آن سال‌ها رنگ صورتی برای پسرها و رنگ آبی برای دخترها انتخاب شد. اما از سال ۱۹۴۰ این رنگ‌ها تغییر کرد و ماجرا بالعکس شد و نوزادان دختر لباس صورتی به تن کردند.

تلاش بسیار محققان روی این پروژه بسیار جالب و همه گیر در نهایت به این نتیجه رسید که انتخاب رنگ لباس برای نوزدان هم جنبه فرهنگی و تاریخی دارد و هم به مسائل بیولوژیکی باز می‌گردد.

منبع: المیرا صدیقی

۲ نظر ها

  1. سلام.مطلب خیلی جالبی بود.من علاقه زیادی به رنگ ها دارم اما این موضوع رو هیچ وقت از این جنبه مطالعه نکرده بودم.مرسی که نتایج این تحقیقات علمی رو تو سایت گذاشته بودید.

ارسال یک نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود.


سه × = 12

بازگشت به بالا